Krajnji jug Hrvatske s ostalim dijelom domovine trebali bi povezivati trajekti. I to novi trajekti koje bi za Jadroliniju sagradila domaća brodogradilišta, a za koje bi onda trebalo na Pelješcu i na kopnu sagraditi pristaništa. To je najnovije rješenje o povezivanju dvaju dijelova Hrvatske i zaobilaženja Neuma o kojem se razgovara u Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture.
Stara ideja
Ideja da trajekti zamijene most stara je nekoliko godina, a potekla je od prometnog stručnjaka Ivana Dadića. On kaže da je to jedino logično rješenje povezivanja dubrovačkog područja s ostalim dijelom Hrvatske, ali i najjeftinije. Prema njegovu mišljenju, potrebna su dva do tri trajekta koja bi na razdaljini od oko 2,5 kilometara u sat vremena mogla ukupno prevesti 600 vozila, budu li imala kapacitet od stotinu vozila. Dadić ističe da na tom području prosječni dnevni promet nije veći od 7000 vozila, no neki od njih će i dalje ići preko Neuma. Prema njegovoj procjeni, za gradnju svih pristupnih cesta i pristaništa neće biti potrebno više od 50 milijuna eura.
Procjene pak o cijeni gradnje novih trajekata, i to dva komada, koji bi imali kapacitet od 150 vozila i 200 putnika, kreću se od sedam do osam milijuna eura.
Tako bi samo početno ulaganje u trajektno povezivanje dvaju dijelova Hrvatske iznosilo najmanje 64 milijuna eura, odnosno oko 480 milijuna kuna. Ugovorena cijena za most kopno – Pelješac, koji je Kukuriku vlada raskinula, bila je 1,95 milijardi kuna.
Prijevoznici s kojima smo razgovarali, i kojima je trajektni prijevoz između kopna i Pelješca ponajprije namijenjen jer se računa i na gradnju koridora kroz Neum (koji će moći koristiti samo osobna vozila zbog schengenskog režima kad Hrvatska uđe u Europsku uniju), s nevjericom su primili vijest da bi se ideja o trajektima mogla ostvariti.
Upozoravaju da će trajekti prije svega usporiti prijevoz robe i time im donijeti gubitke, uz visoke cijene koje će morati plaćati za prijevoz. Računaju da će za jedan kamion cijena prijevoza u jednom smjeru biti viša od 1000 kuna. Usto, napominju da je problematičan i vozni red trajekata jer na tom području nema dovoljno teretnih vozila da napune trajekt dva ili tri puta u satu. Stoga će ili morati čekati da se trajekt napuni ili će trajekti morati ploviti sa samo dva-tri kamiona. Prema računici naših sugovornika, u cijenu projekta trajektnog prijevoza treba uračunati i troškove posada koje će na njima biti zaposlene i vjerojatnost da će ti trajekti uglavnom voziti prazni.
Plaže na pristaništima
A kad se svemu tome doda i koncesija koju će Hrvatska plaćati za neumski koridor, onda sve to nadmašuje cijenu pelješkoga mosta. Uza sve to, budu li pristaništa u Komarnoj i Brijestima u jednom smjeru, upozoravaju naši sugovornici, trajekti bi vozili čak 40 do 50 minuta u jednom smjeru, a problem je i gradnja samih pristaništa na tim lokacijama jer su ondje sada plaže. Stoga su skeptični da se sve to može realizirati do 1. srpnja 2013. godine, kada Hrvatska ulazi u EU, zbog duge procedure dobivanja dozvola, provođenja javnih natječaja, izvođenja radova....
Ma šta će nemaju problema koja je to problematika doli sa prometom,oni samo bubaju gluposti